Tapahtumakalenteri
Ma | Ti | Ke | To | Pe | La | Su |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Työtehtäviä
Työtehtäväni
Olin pääministeri Kalevi Sorsan ensimmäisessä hallituksessa ykkösihteeri ja hallitusryhmän avustajien ryhmän vetäjä. Olen toiminut myös liikenneministeri Valde Nevalaisen ja toisen valtiovarainministeri Esko Niskanen poliittisena sihteerinä.
Toimintani valtionhallinnossa
Kävin ensimmäisen tietokonekurssin yliopistoissa Suomessa joka käsitteli ohjelmoinnin perusteita, mutta minulle se avasi näkymät tietojenkäsittelyn tulevasta kehityksestä. Minusta kouliintui tietojenkäsittelyn ekspertti jota tarvittiin valtionhallinnon uudistamiseen.
*Tämän kurssin jälkeen lähdin laudaturseminaarista Helsinkiin töihin Tie- ja vesirakennushallitukseen joka valtion keskusvirastona suunnitteli, rakensi ja kunniossapiti kaikki valtion tiet Suomessa. Suomi oli saanut kansainvälistä rahoitusta teiden rakentamiseen ja tehtäväkseni tuli rahoitusta varten laskea tievaihtotehtojen edullisuus. Laskelmia varten kehitin kustannus/hyötyanalyysin (cost-benefit analysis) jossa otettiin huomioon myös tienkäyttäjien kustannukset ja aikahyödyt.
Laskelmissa käytin maan tehokkaimpia tietokoneita. Johdollani suunniteltiin koottavaksi kaikkien Suomen yleisten teiden rakenne- ja kapasiteettitiedot tierekisteriin (tiedostot tietokoneella) ja tietojen koonnin suoritti linjaorganisaatio. Suunnitelin samalla TVH:n atk-toimiston (tietojenkäsittely-yksikkö) jossa toimi n. 120 henkilöä. TVH:n pääjohtaja esitteli tierekisteriämme kansainvälisessä tiekongressissa kesällä 1970 jossa se sai ansaittua huomiota. Samanaikaiseti aloitin työni Rautatiehallituksessa (VR).
*Rautatiehallitus(VR) johti rautateiden rakentamista ja liikenteen suunnittelua. Vaihdoin työpaikkaa koska minule tarjottiin laskenta- ja tietojensuunnittelupäällikön tehtävä. Tehtävänäni oli suunnitella koko organisaation kirjanpito- ja laskentajärjestelmä sillloisen kameraalisen eli hallinnollisen kirjanpidon tilalle. Sain koota (1970) henkilöt omaan laskentayksikkööni tehtävää suorittamaan. Valtionrautateille (rautatiehallitus johtona) valmistunut liikekirjanpitojärjestelmä oli ensimmäinen valtionhallinnossa ja sitä käytti koko organisaatio lähes 20 000 henkilöä. Järjestelmä mahdollisti rata- ja kuljetusvaihtoehtojen edullisuusvertailut (kuten TVH:ssa) ja voitiin menetykselliseti kilpailla tieliikenteen kanssa. Laskentajärjestelmän ansiosta tilinpäätöksessä voitiin esittää
nyt Valtionrautateiden (VR) oikea vuositulos ja lehdistön aiempi vuotuinen irvailu alijäämistä loppui.
Laskentajärjestelmä mahdollisti käynnistämään strategisen suunnittelun ( 4-5 vuoden ajalle) pääjohtajan ja rautatiehallituksen käyttöön. Tätä esittelin kun pääjohtamme oli kutsunut Posti- ja Telehallituksen pääjohtajan Pekka Tarjanteen vierailulle vuonna 1984. Tämä esittely johti seuraavaan työpaikkaani.
*Posti- ja Telehallitus johti tuolloin sekä Postia että Teleä (kaikki valtion puhelimet ja telekaapeliat) joiden yhteinen johto (nyk. konsernijohto) oli Posti- ja Telehallitus. Organisaatio oli suuri, posti- ja teletoimipaikkoja oli kaikkialla Suomessa ja henkilöstö oli noin 35 000 henkilöä. Pääjohtaja Pekka Tarjanne pyysi hakemaan vuonna 1984 koko organisaation budjettipäällikön virkaa. Pääjohtaja teki nimitysesityksen valtioneuvostolle (pääministeri ja ministerit) ja valtioneuvosto nimitti minut virkaan. Tuollon virka kuului valtion tärkeimpiin joihin nimityksistä päätti valtioneuvosto.
Tehtävänäni oli suunnitella uusi Posti- ja Telehallituksen budjetointi- ja laskentajärjetelmä ja samalla Postille ja Telelle omansa. Kun järjestelmä valmistui sain tehtäkseni suunnitella Postin ja Telen muuttamisen keskusvirastosta liikelaitokseksi. Tämä oli siihen mennessä suurin liikelaitoksen organisaatiouudistus Suomessa. Työn mahdollisti käyttöön otettu budjetti- ja laskentajärjestelmä jola vastasi ykstyisissä yrityksissä käytettyjä järjestelmiä. Tehtävä onnistui yhdessä valtiovarainminiteriössä ja liikennemnisteriön yhdyshenkilöiden kanssa. Lopuksi Valtioneuvosto esitti Eduskunnalle perustettavaksi erilliset liikelaitokset Posti ja Tele. Onnistuneen työn jälkeen perustin oman yhtiön joka muutaman vuoden ylläpiti tätä budjetti- jalaskentajärjestelmää.
*Maailman Pankin (World Bank) projektipäällikön tehtävään sain virkavapautta vuonna 1989 tarvittavan puoli vuotta.Tehtävänäni oli Maailman Pankin projektipäällikkönä suunnitella Indonesian valtion uuden telelaitoksen johtamis- ja budjetointijärjestelmä. Valtio oli valtava maantieteellisesti se ulottui viidelle aikavyöhykkelle ja suuri määrä saaria, asukkaita oli silloin noin 190 miljoonaa. Suunnittelussa minulla oli Suomesta lisäkseni 2 työtoveria ja Indonesian telen kakkosjohtajan työryhmä. Kyseessä oli siis johtamis- suunnittelutyö johon olin Suomessa kouliintunut. Lisäksi mukanani oli kannettavassa Toshiba-tietokoneessa telen budjetti- ja laskentajärjestelmä. Kannettava tietokone oli tuolloin harvinainen Suomessa ja maailmalla.
Indonesiian telelaitos oli aikonut suunnitella telelaitoksensa saarten välisten merikaapeleiden varaan. Kuitenkin viikon neuvottelujen jälkeen päätettiin esityksestäni suunnitella teleyhteydet satelliittien varaan. Sateellittiyhteyksisä minulla uusinta tietoa maailmalta. Työni valmistui alle puolessa vuodessa. Esittelin työni tuloksen Maailman Pankin johdolle Yhdysvalloissa marraskuussa 1989. Kun esittelyn piti alkaa minulta kysyttiin missä paperit ovat. Vastasin että sopiiko että esittelen raportin seinälle tällä tietokoneella. Noin 20 minuutin esittelyn jälkeen näytin miten raportin voi tulostaa koneen tiedostoista. Vaikeaa on kuvata miten suurta tyytyväisyyttä koin ,kun näin miten hämmästyneitä maailman huippuasiantuntijoina pidetyt asiantuntijat olivat suomalaisesta
tieteojenkäsittelytyöstä. Sanoin vielä että näin meillä Suomessa useissa yrityksissä suunnitellaan johtamis- ja laskentajärjestelmiä kannettaville tietokoneille.
| ||